Vežbe za stimulaciju razvoja grube motorike
Motoričke sposobnosti su jedna od bazičnih i egzistencijalnih osobina čovekove ličnosti. Dolaskom na svet dete je motorički nezrelo. Motorički razvoj deteta prati paralelno sazrevanje nervnog sistema. Dete upoznaje svet oko sebe kretanjem i senzomotornim razvojem na čemu se zasniva razvoj ostalih funkcija i sposobnosti čoveka. I dečaci i devojčice pokazuju potrebu za redovnom fizičkom aktivnošću, i moraju im se obezbediti mogućnosti i uslovi za to svakodnevno. Individualne razlike u motoričkim sposobnostima ispoljavaju se razlikama u koordinaciji, snazi, brzini pokreta, ravnoteži, gipkosti, spoljašnjim faktorima i fukcionisanju CNS-a. Nivo ispoljavanja motoričkih sposobnosti zavisi od niza faktora kao što su nasleđe, pol, uzrast, treniranost. Predškolski period (obuhvata period od rođenja deteta do polaska u školu) je senzitivni period kada vežbanje treba da obavi značajnu ulogu. Važno je da deca do polaska u školu imaju što bolje motoričke sposobnosti jer je razvoj ovih sposobnosti u kasnijem toku života usporen. Motoričke sposobnosti i navike se najviše razvijaju od 3. do 10. godine života, s tim da se na njih naročito može izvršiti uticaj u predškolskom periodu tj. od 4. do 7. godine. Grube motoričke sposobnosti obuhvataju sposobnost održavanja ravnoteže, koordinaciju pokreta, izvođenje elementarnih pokreta ekstremitetima, mogućnost kontrole motorike tela i statomotorne sposobnosti. Utvrđivanje teškoća u sposobnostima hodanja, skakanja, preskakanja, bacanja, hvatanja, generalne nespretnosti i smanjene sposobnosti održavanja ravnoteže su pokazatelji usporenog razvoja grube motorike.
Vežbe za stimulaciju razvoja grube motorike mogu sprovoditi roditelji u svakodnevnoj igri sa detetom.
Vežbe za stimulaciju razvoja grube motorike
1. držanje za ruku i hod po sobi
2. hod po liniji
3. hod unapred, unazad i bočno
4. hod po stepenicama
5. skakanje i preskakanje
6.trčanje i čučanje
5. guranje i vučenje kolica
7. ustajanje i sedanje na stolicu
8. kotrljanje i šutiranje lopte
9. podizanje ruku
10. okretanje šake
11. hvatanje i bacanje lopte i balona
12. nošenje korpica raznih veličina
13. nošenje igračaka
14. dodavanje većih kocki, igračaka
15. slaganje većih kocki u kutiju
16. slaganje većih kocki u dužinu (voz)
17.slaganje većih kocki u visinu (kula-podizanje ruku iznad glave)
18. ređanje plastičnih kutija jednu u drugu
19. okretanje točka jednom rukom
20. navijanje većeg klupčeta
21. zatvaranje kutija poklopcima
22. ušrafljivanje
23. zatvaranje i otvaranje slavine
Igre imitacije-hodaj kao vojnik, kao balerina, kao stari deka, kao meda, kao zeka, kao maneken, hodaj kao ja.
Hod po ritmu koji zadaje roditelj, ili početak kretanja ili zaustavljanja kretanja na zvučni signal ili uz brojanje.
Hodanje po otiscima od kolaž papira koji su zalepljeni po podu.
U kući se može napraviti poligon od nameštaja ili velikih kutija po kom se dete može provlačiti, podvlačiti, puzati, preskakati, peti, zaobilaziti prepreke.
Hod na prstima, hod na petama, po liniji, po nagibu.
Igračke se mogu razbacati po kući pa roditelj može organizovati takmičenje u što bržem sakupljanju igračaka (uvesti i nagradu).